Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Kim Boorsma - WaarBenJij.nu Outback! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Kim Boorsma - WaarBenJij.nu

Outback!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Juni 2008 | Australië, Alice Springs

G’day Mate (om maar even in de Australië stijl te blijven)

Vorige week na Melbourne, nog 2 dagen stage gelopen. Niet bijzonder veel gedaan. Alvast bezig geweest met de voorbereiding van mijn eindpresentatie en wat rondgekeken voor werk. Mijn baas had geregeld dat we vrijdag zouden gaan lunchen, hij was alleen even vergeten dat ik vrijdag naar Alice Springs zou vliegen. Dus dat is nu verzet naar woensdag.
Woensdagavond ben ik nog even wezen zwemmen en donderdagavond de stad in. Wintersale is hier begonnen en dat is goed te merken, was enorm druk, maar heel gezellig.

En toen vrijdag op het vliegtuig naar Alice Springs. Wel raar om opeens alleen te zijn na zoveel maanden met al die mensen om je heen. Om 1 uur aangekomen in Alice Springs stond het busje van mijn hostel klaar. Ik deelde een kamer met 5 anderen meiden. Victoria (Engels meisje) was ook die dag aangekomen, dus zijn samen even de stad gaan verkennen. Lopen echt heel veel Aboriginals rond. Vond ze maar eng en ze stonken ook nog eens. Denk dat ze nog steeds het gevoel hebben dat de blanken hun land hebben ingepikt, want echt vriendelijk waren ze niet. Wat rondgelopen en wat winkels ingegaan. In het hostel zat een erg leuk restaurant/bar, waar ik samen met Victoria wat gegeten heb; Fish and Chips, lekker Australisch. Redelijk vroeg gaan slapen, want ik moest de volgende dag om 6 uur op. De dekens in het hostel waren alleen op, dus de eerste nacht meteen al mijn kleren aangetrokken om toch nog een beetje warm te blijven, want in Alice Springs kan de temperatuur ’s nachts dalen naar 5 graden.

Zaterdagochtend om half 7 opgehaald bij ons hostel en toen kon de reis beginnen. Waren met een groep van 19 man (3 Russen, 2 Duitsers, 3 Australiërs, 1 Canadees, 1 Amerikaan, 1 Ierse, 3 Singaporese, 1 Chinees, 2 Engelse, mijzelf en de gids), erg gevarieerd. De eerste ochtend meteen 5 uur over de Stuart Highway richting Kings Canyon gereden. Daar een wandeling gedaan van 3 uur. Deze begon met een trap die ook wel de Heartattack kill genoemd wordt, omdat het zo steil omhoog gaat. En ja het was zwaar, maar was het uitzicht zeker waard. Daarna nog 2,5 uur over redelijke vlakke stukken gelopen en genoten van het mooie uitzicht. Waaide helaas erg hard, waardoor het redelijk koud aanvoelde. Vanaf daar met de bus verder gereden en langs de weg gestopt om hout te verzamelen voor het kampvuur. Dit achterop de aanhanger gebonden en naar onze slaapplaats gereden. Nou ja slaapplaats, een plek met zand en wat bomen. Hier een kampvuur gemaakt en ons eten op gekookt. Echt helemaal back to basic, geen wc, geen douche, geen elektriciteit, helemaal niks! Nog rond het kampvuur gezeten om warm te blijven en toen in onze swag (een soort grote zak waar een matras inzit) gaan slapen. Doordat het de eerste nacht hard waaide moest ik mijn hele swag dicht ritsen om warm te blijven. Erg vaak wakker geweest, maar gelukkig niet echt koud gehad. Wel super mooi en leuk om in de buitenlucht te slapen en al die sterren te zien, doordat het gewoon pikdonker is.

De volgende dag om half 6 wakker gemaakt door de gids die met een pollepel op een pan ging slaan. Even snel omgekleed in de bus en ontbeten. Mijn tanden maar gepoets (was volgens mij 1 van de weinige), stond ik daar met mijn elektrische tandenborstel in the bush, werd een beetje raar aangekeken, maarja ik ga geen ‘’gewone’’ tandenborstel kopen voor die 3 dagen. Eerste stop was weer hout verzamelen voor die avond en ik kan je vertelen dat is niet echt mijn favoriete bezigheid om 7 uur ’s ochtends in de kou. Weer verder gereden naar Kata Tjuta, dat in het Nederlands vele hoofden betekent. Hier een wandeling gedaan van 7 km. Langs Valley of the Winds, Garden of Eaden en de verschillende valleien en kloven gelopen. Af en toe veel wind en veel geklim, helemaal als je zoals mij op je laarsjes gaat, maar was zeker de moeite waard. Uitzicht was schitterend en onze gids vertelde onderweg veel over de Aboriginal cultuur. Na de wandeling een heerlijke lunch, het eten was overigens de hele tour erg goed! Toen een bezoek gebracht aan het Aboriginal culture center. Hier kom je wat meer te weten over hun leefwijze en de reden waarom ze zo geleefd heb. Het gebied rondom de Uluru (de bekende rots) is door de Australische regering teruggegeven aan de Aboriginals maar wel onder 2 voorwaarden; het moet 99 jaar lang een nationaal park blijven en toeristen mogen de Uluru beklimmen. Je ziet overal teksten dat de Aboriginals niet willen dat de berg beklommen wordt, omdat het voor hun van religieuze betekenis is. Daarnaast zijn er al 35 doden gevallen, omdat het een zware klim is en wanneer de weersomstandigheden plotseling veranderen kan het erg gevaarlijk zijn. De klim is vaak dicht en ook gedurende ons verblijf was deze gesloten. Niet dat ik van plan was het te doen, veel te gevaarlijk en toch ook wel respectloos tegenover de Aboriginals.
Nog een kort walk langs de Uluru gedaan, waarbij de gids ons van alles vertelde. Zo is het nog maar 80 jaar geleden dat Aboriginals rondom de Uluru op traditionele wijze leefde.
De zonsondergang bekeken. Je ziet de rots langzaam aan veranderen van kleur. Echt super mooi! Wel erg toeristisch, want je staat daar met heel veel anderen allemaal foto’s te maken en zodra de zon onder is, verdwijnt iedereen in zijn bus. Dit keer niet in de bush gekampeerd, maar op een camping waar douches en toiletten waren. Ik heb even een douche genomen en toen kon het kampvuur weer aangemaakt worden en het eten gekookt! Weer gezellig rondom het kampvuur gezeten. Onze gids had nog kangaroe staart klaar gemaakt, jammer genoeg had het niet lang genoeg gekookt en konden we het niet proeven.
Ook deze nacht weer in onze swags geslapen. Werd om 3 uur wakker door de kou en ben om kwart voor 6 maar opgestaan.
Dit keer de zonsopgang bij de Uluru bekeken. Deze vond ik minder spectaculair dan de zonsondergang en het was echt ijskoud! De rest van de walk rondom de Uluru gedaan. Waaide ook dit keer flink, waardoor het erg koud aanvoelde. De rots van alle kanten kunnen bekijken en toen de outback verlaten weer terug richting Alice Springs. Onderweg nog gestopt bij een zoutmeer en geluncht. Onze laatste stop voor terugkomst was een kamelenfarm. Niet meer op een kameel gereden, was maar 3 minuten voor 5 dollar en reed gewoon een rondje in een bak, niet echt spectaculair dus. Iedereen bij zijn hostel afgezet, gedoucht en toen ’s avonds nog met 9 anderen inclusief gids gaan eten bij Toddy’s. Was erg gezellig!

Vandaag met Chris, Gavin en Andrea wezen ontbijten in de stad om daarna met de taxi naar het vliegveld te gaan. Was erg mooi weer, dus nog even van de zon genoten en toen terug naar Sydney. Daar afscheid genomen en terug richting huis!

Was echt een super mooie en leuke reis en het alleen reizen is heel goed bevallen! In korte tijd veel mensen leren kennen en weer even mijn Engels bijgespijkerd.

Komende dagen nog genieten van Sydney en dan weer terug naar Nederland. Raar om te bedenken dat ik over een week weer in mijn eigen bedje slaap en dat ik afscheid moet nemen van iedereen en de stad waar ik 5 maanden gewoond en genoten heb!


Tot snel!


  • 24 Juni 2008 - 15:24

    Tessa:

    Wederom = ik Jalours !!

    Zou graag je plekje willen innemen als je naar huis komt haha ;)

    Fijn om te zien dat je je weer zo vermaakt hebt, ben je alweer ontdooit van de koude nachten buiten ??

    Ik ben dit weekend op volleybal kamp geweest, 1e x als leiding was ook erg gezellig !!!

    Spreek je vast volgende week wel weer

    Liefs Tessa ( je diehard berichtjes plaatster :p

  • 24 Juni 2008 - 19:28

    Mama:

    Zie je al staan met je electrische tandenborstel midden in de bush. En zitten er ook nog hakjes onder die laarsjes? Ik ben al aan het aftellen nog 6 nachtjes en dan kan ik je weer lekker knuffelen tot maandag

  • 24 Juni 2008 - 20:25

    Papa:

    Geniet nog maar even van je lekkere leventje. In Spijkenisse is het vast minder boeiend allemaal!

  • 25 Juni 2008 - 01:53

    Roomie Steph:

    ey meid

    het klinkt echt zo super vet!! ik ben wel een beetje jaloers hoor ;)
    hihi, maar wel echt heel mooi!! nou meisje ik zie je vnaaf weer :)

    (K)iess
    steph

    ( de snelheidsduivel :p )

  • 25 Juni 2008 - 04:18

    As:

    haai die kimmie
    wat heel erg herkenbaar allemaal, volgens mij kunnen wij onze foto's gewoon aan elkaar uitwisselen want we hebben toch dezelfde ;) en ik zie je inderdaad ook als staan net als je mama met je elektrische tandenborstel lekker op het rooie zand te spugen hihi :p nog een paar daagjes genieten en dan alweer afscheid nemen!! tot strakjes
    kuss

  • 25 Juni 2008 - 06:24

    Andere Kim;):

    Ziet en klinkt echt super vet, weet nu een beetje wat me te wachten staat! Ik zit nu op magnetic island echt super mooi hier!!! net een tropisch paradijsje, met een hostel op het strand en dus ook uitzicht op zee! Super goed weer, wel winderig maar dat moet wel!
    Morgen vertrek ik naar Mission beach waar ik vrijdag ga skydiven!!! ben benieuwd of ik levend beneden kom;)
    Nou ik hoor het allemaal wel weer, jij gaat bijna naar huis!

    Kusjes en nog veel plezier de laatste dagen

  • 25 Juni 2008 - 14:40

    Sanne:

    Heb natuurlijk al veel van jou zelf gehoort, maar het is ook leuk om te lezen:D Leuke foto's ook!
    Kus

  • 28 Juni 2008 - 09:23

    Oma:

    hoi kim
    wat jij allemaal ondernomen hebt is geweldig daar heb je je hele leven verder plezier van en alleen reizen dat valt inderdaad wel mee / kusjes en tot maandag doeiiiiiiiiiii

  • 28 Juni 2008 - 21:37

    Mona:

    "Lopen echt heel veel Aboriginals rond. Vond ze maar eng en ze stonken ook nog eens. Denk dat ze nog steeds het gevoel hebben dat de blanken hun land hebben ingepikt, want echt vriendelijk waren ze niet"

    Ik vind het altijd een feest van herkenning als ik andersman belevenissen in Australië lees, omdat ik er zelf ook heb gezeten. Maar vind het toch altijd spijtig en een gemis voor de reiziger zelf als ik uitspraken zoals hierboven lees. De achtergrond en de geschiedenis van een samenleving en land heb je dan namelijk niet meegekregen. Hopelijk heeft de gids je het één en ander kunnen vertellen tijdens de outback tour, dan begrijp je namelijk beter waarom deze mensen zoals ze zijn...

    Anders is een goede tip de film 'Rabbit Proof Fench'. Een verfilming van de zogeheten "Gestolen Generatie": hoe blanke Australiers tot eind jaren '70 Aboriginal kinderen bij hun ouders hebben weggehaald, ze in kampen hebben geplaats om ze vervolgens "blank" proberen te laten worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Afstudeerstage in Sydney

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2008

Bijna naar huis!

25 Juni 2008

Outback!

17 Juni 2008

Melbourne!

09 Juni 2008

Finally finished!

02 Juni 2008

Vleermuizen en Kaketoes :)
Kim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 40157

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2010 - 12 Februari 2011

Backpacken door Zuidoost-Azië

11 Februari 2008 - 30 Juni 2008

Afstudeerstage in Sydney

Landen bezocht: